5 sposobów na skuteczniejsze dotarcie do Klienta za pomocą e-mail marketingu

E-mail marketing jest bardzo powszechną formą marketingu bezpośredniego. Daje bardzo duże możliwości zdobycia nowych Klientów za pomocą narzędzi online. Co zatem zrobić, aby skuteczniej od innych dotrzeć do użytkowników i zainteresować ich swoją ofertą? Jak zachęcić, aby kupili właśnie od Ciebie? Jak zwiększyć efektywność swoich wysyłek? Poniżej przedstawiamy klika prostych wskazówek na osiągnięcie lepszych konwersji z kampanii e-mail.

• Starannie dobieraj target
Jak powszechnie wiadomo nie liczy się ilość, ale jakość. Nie wysyłaj zatem wszystkiego i do wszystkich. Wybierz dostawców baz danych, którym możesz zaufać. Ważne, aby właściciel bazy spełniał wszystkie obowiązki wynikające z RODO i dbał o higienę swoich zbiorów m.in. na bieżąco usuwał nieaktywnych użytkowników i przedawnione adresy e-mail. Zobligowany jest on także do obowiązku informacyjnego względem użytkowników znajdujących się w bazie, czyli informacji gdzie i kiedy nastąpiła rejestracja adresu e-mail. Dobieraj odpowiedni target do swojej wysyłki e-mail. Jeśli działasz w branży parentingowej kieruj swój komunikat do młodych rodziców, jeśli masz sklep internetowy z kawą, staraj dotrzeć się do koneserów kawy. Jeśli działasz tylko w obrębie B2B znajdź dobrą bazę biznesową, która pozwoli Ci zoptymalizować wyniki kampanii e-mail. Wielu dostawców baz danych profiluje użytkowników nie tylko za pomocą danych deklaratywnych, ale także na podstawie analizy behawioralnej, czyli ich wcześniejszych zachowań w sieci, co stanowi ogromny potencjał dla współczesnych marketerów.

• Twórz responsywne kreacje e-mail
Twoja wiadomość e-mail powinna być podzielona na trzy obszary: nagłówek, treść główną oraz stopkę. W nagłówku powinno się znaleźć logo firmy, które zwiększy Twoją wiarygodność, link podglądu wiadomości w przeglądarce w razie problemów z odczytaniem jej w programie pocztowym oraz preheader. W treści głównej wiadomości umieść najpotrzebniejsze informacje oraz skuteczny CTA (Call To Action), który przekieruje użytkowników do szczegółów Twojej oferty. Z kolei w stopce mailingu musi znaleźć się informacja o możliwości wypisu z newslettera wraz z linkiem wypisu, a także dane na temat Twojej firmy oraz Administratora Danych Osobowych i prawach przysługujących odbiorcy.
Postaw się także po drugiej stronie lustra i poznaj podstawowe zasady budowanie skutecznych kreacji e-mail, czyli takich w które odbiorcy klikają najchętniej. Co zrobić, aby e-mailing stał się bardziej czytelny i lepiej konwertował? Na te pytania odpowiadają bardzo popularne badania user experience przeprowadzone za pomocą metody eye trackingu, która pokazuje co tak naprawdę widzą użytkownicy otwierając Twój mailing. Na ich podstawie tworzy się tzw. heat maps, czyli tzw. „gorące” obszary, na które użytkownicy spoglądali dłużej i częściej. Badania pokazują, że informacje przesyłane w mailingach czytamy od lewej do prawej i z góry do dołu. Preferujemy przy tym teksty, które nie są zwartym i jednolitym blokiem. Warto zatem zastosować duże nagłówki, krótkie akapity, listy i wypunktowania. Czytamy bardzo selektywnie i najlepiej przyswajamy informacje, znajdujące się na planie litery F (tzw. F pattern). To miejsce wykorzystaj zatem na główne hasła sprzedażowe, które będą wyróżnione większą czcionką, kolorem, ramką czy tłem. Podobnie wygląda kwestia liczb zapisanych w formacie tekstowym. Użytkownicy nie zwracają na nie uwagi. Stosuj zatem zapis cyfrowy, który przyciąga wzrok użytkownika. Informacja o wysokości rabatu czy to w formie procentów czy złotówek zawsze budzi duże zainteresowanie. Kolejnym ważnym elementem w kreacji e-mail są ludzkie twarze. Badania pokazują, że w większości sytuacji użytkownicy mocniej koncentrowali się na tej części zdjęcia, niż na przykład na prezentowanym przez modelkę produkcie (widać to zwłaszcza w mailingach sklepów odzieżowych). Kluczowe znaczenie ma mimika postaci a nawet kierunek padania wzroku, dlatego staraj się zawsze dobrać odpowiednie zdjęcia do swojego przekazu. Bardzo ważne jest także odpowiednie rozmieszczenie kluczowych elementów kreacji np. jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że logo zawsze znajduje się w lewym górnym rogu wiadomości. Z kolei przyciski CTA powinny być umieszczane jak najwyżej nad zdjęciami produktów. Jest to ważny wniosek, gdyż większość marketerów stosuje CTA dopiero po przedstawieniu oferty. Poświęć więc chwilę na dobre przygotowanie Call To Action. Powinno ono wyraźnie odznaczać się od reszty kreacji i być widoczne zaraz po otworzeniu wiadomości e-mail. Zaznacz także, że CTA jest klikalne, czyli umieść je jako przycisk lub tekst podkreślony sugerujący hiperłącze, wyróżniający się innym kolorem od reszty treści. Call To Action powinien także od razu informować odbiorcę, gdzie go kieruje. Ważną rzeczą jest również tzw. linia załamania (ang. above the fold), czyli obszar, który Twój odbiorca widzi od razu po otworzeniu wiadomości, zanim jeszcze zacznie scrollować w dół. Dlatego wszystkie najważniejsze elementy, informacje oraz CTA umieszczaj powyżej linii załamania. Więcej wytycznych na temat tworzenia skutecznych kreacji e-mail znajdziesz w raporcie opublikowanym przez EDISONADĘ.

• Dbaj o szczegóły
Zasada Pareta (zasada 80/20) mówi, że tylko 20% czynności i działań, które podejmujesz jest istotne i wytwarza 80% wyników jakie osiągasz (również w e-mail marketingu 😊). Znajdź te 20% i skup się na nich. Innymi słowy diabeł tkwi w szczegółach. Zidentyfikuj rzeczy ważne, które poprawią efektywność Twoich kampanii e-mail. Zadbaj o odpowiedni czas wysyłki wiadomości. Jeśli działasz w obrębie B2B ważne, aby Twój komunikat dotarł do odbiorcy w godzinach czasu pracy, czyli mniej więcej między 9.00 a 17.00. Jeśli wiadomość dojdzie zbyt późno zostanie odczytana dopiero następnego dnia, a właściwie zleje się z falą reklam, które spływają na nasze skrzynki biznesowe również w nocy. Przy wielu projektach biznesowych sprawdzają się typowo poranne godziny wysyłki. Z kolei jeśli np. działasz w branże e-commerce, przetestuj wysyłanie wiadomości w godzinach popołudniowych. Wtedy każdy z nas ma czas na własne sprawy i robienie zakupów przez internet. Spróbuj spersonalizować swoją wiadomości. Bezpośrednie zwrócenie się do adresata jeszcze lepiej skoncentruje jego uwagę. Nie bój się stosować znaków specjalnych w temacie wiadomości (✿ ☃ ☞ ☕ 🚴 🎁). Są efektowne, często kolorowe, a niekiedy nawet śmieszne. Dzisiejsze pokolenie to pokolenie obrazu, które często najpierw skanuje tekst, a dopiero potem wgłębia się w jego znaczenie. Daj użytkownikom dodatkowy impuls do otwarcia właśnie Twojego maila. Zastosuj preheder i wykorzystaj go jako dodatkową powierzchnię reklamową. Odbiorca wiadomości widzi go, jeszcze zanim zdecyduje się otworzyć wiadomość e-mail.

• Testuj i optymalizuj
Pamiętaj, że to użytkownicy powiedzą Ci co jest najlepsze dla Twojego biznesu. To co sprawdza się u innych, niekoniecznie jest najlepsze dla Twojego produktu czy usługi. Systemy do e-mail marketingu dają możliwość przeprowadzenie testów A/B ze względu na temat wiadomości, pole nadawcy czy kreację e-mail. Korzystaj z tego. Porównuj jak czas wysłania wiadomości e-mail wpływa na odzew z kampanii. Śledź, który rodzaj promocji sprawdza się najlepiej i jak użytkownicy zareagowali na dany komunikat. Na bieżąco analizuj statystyki i sprawdzaj wskaźniki kampanii (OR, CTR, KPI), które mówią wiele o jej efektywności. Jeśli coś nie działa zmień to. Idź z duchem czasu – nie zamykaj się w schematach i wypróbuj nowości.

• Postaw na remarketing
Większość formatów reklamowych obecnych w internecie ma swoje odpowiedniki w świecie realnym. Remarketing takiego odpowiednika nie ma, przez co daje szansę na skuteczniejsze przyciągnięcie użytkownika. W przypadku remarketingu reklamy wyświetlane są osobom, które wcześniej odwiedziły już stronę czy sklep internetowy lub po prostu, które otworzyły Twojego maila z reklamą. Umożliwia to większą personalizację przekazu np. „Wróć do nas”, „Rabat obowiązuje jeszcze tylko 24h. Skorzystaj!”. Kampanie wykorzystujące remarketing są o 10% bardziej efektywne i dają realne wyniki w postaci konwersji (zamówień w sklepie lub nawiązania kontaktu z Twoją firmą). Przypominaj się swoim odbiorcom i nie daj o sobie zapomnieć. Wykorzystaj choćby najprostszą formę remarketingu i wyślij ponownie swój komunikat do osób, które otworzyły Twoją wiadomość e-mail, ale nie wykonały żadnej akcji (nie kliknęły w mailing, nie wypełniły formularza czy nie dokonały zakupu). Zmotywuj użytkownika w kolejnym mailu dodatkowym rabatem, odliczaj czas do zakończenia promocji, podkreśl najważniejsze walory oferty i daj mu kolejną szansę na skorzystanie z niej.

Autorka artykułu:

Joanna Czerwińska, Key Account Manager