Czy marka jest w stanie zaistnieć bez wsparcia reklamowego?

Trudno obecnie wyobrazić sobie funkcjonowanie produktu czy marki bez wsparcia tak potężnego narzędzia komunikacji marketingowej, jakim jest reklama. Wszechobecna reklama, w bardzo różnym formach, towarzyszy nam każdego dnia i odgrywa kluczową rolę w procesach wprowadzania nowych marek na rynek.

Budowanie świadomości marki wymaga przemyślanych działań. Niestety nie wystarczy samo skupienie się na jakości produktów czy usług jakie firma ma w ofercie. Należy zadbać o to, aby ktoś się o nich dowiedział. Największym wyzwaniem w obecnym czasie nie jest samo dotarcie z informacją do odbiorcy, ale jej „osadzenie” w świadomości, zainteresowanie nią potencjalnego klienta, czyli wypozycjonowanie marki czy konkretnego produktu na rynku. Pozycjonowanie to jasne określenie grupy odbiorców, to nadanie marce charakteru, wizerunku. Składa się z tak istotnych cech jak nazwa, cena i właściwości produktu. Pozycjonowanie minimalizuje ryzyko znalezienia się produktu w nieodpowiedniej przestrzeni reklamowej i pozwala precyzyjnie dotrzeć do grupy docelowej. Powinno być oparte na pojedynczej, prostej koncepcji i jak najlepiej oddawać charakterystyczną właściwość produktu. Dla przykładu Mercedes-Benz wypozycjonował się jako producent najdroższych, ale zarazem najbardziej ekskluzywnych samochodów, Red Bull stworzył jako pierwszy napój energetyczny i do dziś dominuje w tej kategorii na rynku, natomiast Corona figuruje w naszej świadomości jako pierwsze meksykańskie piwo. Przykładów pozycjonowania jest tak dużo, jak wiele jest ciekawych, kreatywnych pomysłów na budowanie wizerunku marki.

Przeważająca część klientów szuka usług i produktów przez Internet. Stworzenie strony internetowej jest koniecznym krokiem w drodze do wypromowania marki. W odróżnieniu od prasy, radio czy telewizji, reklama internetowa daje możliwość docierania do wąskich grup docelowych oraz pomiaru jej skuteczności i efektywności.

Tak jak należy promować samą markę należy promować samą stronę www pod kątem treści, słów kluczowych, kategorii itp. Wygrywa ten, kto ma lepiej wypozycjonowaną stronę. Im wyżej pojawimy się w wynikach wyszukiwania tym większa szansa na sukces.

„Dajmy się znaleźć” to filozofia Google Ads. Chodzi tu o nie krzyczenie reklamami, nie wchodzenie z butami do domów, telewizorów i komputerów swoich odbiorców ale subtelne i wymierzone w konkretne działanie, zdobywanie klientów, ponieważ pozwalamy im na to, aby sami nas znaleźli.

Kolejnym aspektem jest widoczność i aktywność na portalach społecznościowych. Facebook nie pełni już tylko roli komunikacyjnej pomiędzy znajomymi. Coraz więcej firm ma na portalu swój profil, który umożliwia im kontakt z klientami oraz poszerzanie zasięgu swojej reklamy. Dzięki temu jesteśmy bliżej naszych konsumentów, pozostajemy z nimi w stałej interakcji, a przy okazji dbamy i pracujemy na coraz większą rozpoznawalność marki.

Jeśli mówimy o kontakcie z klientem nie możemy zapomnieć o e-mailingu. Jest to jedna z najstarszych form promocji, ale nie oznacza, że straciła na wartości, wręcz przeciwnie. Bardzo dużo osób akceptuje tę możliwość, ponieważ wierzy, że otrzyma to, na co czeka i zaspokoi swoje potrzeby. W tym obszarze to my wychodzimy do klienta i my go szukamy, on dostaje gotowe oferty i ma możliwość wyboru najlepszej z nich.

Form reklamy jest bardzo wiele, jednak to co wyróżnia daną markę na rynku to wielokanałowość. Metoda ta polega na łączeniu wszystkich kanałów komunikacji w jedną całość, mającą zapewnić użytkownikowi spójne doświadczenia płynące z każdego z nich.

Oczywiście istnieje niebezpieczeństwo „przeładowania” odbiorcy daną marką czy produktem, co skutkuje osiągnięciem celu odwrotnego niż zamierzony. Nachalna reklama może bowiem skutecznie odstraszyć użytkownika, jednak bez przemyślanego wsparcia promocyjnego strona firmy zostaje odcięta od źródła pozyskania ruchu i dotyczy to w zasadzie każdej istniejącej strony, a jeśli płatne źródła odpowiadają za przypływ, np. 70% całkowitej liczby użytkowników to taki spadek będzie równoznaczny z podobnym spadkiem w sprzedaży usług czy produktów.

Reklama pozwala poznać klientom markę dokładnie w taki  sposób, jaki tego oczekują, ułatwia ekspozycję marki, przez co trafia ona do większej liczby odbiorców, tworzy konsekwentny wizerunek, buduje zaufanie, pozwala poznać i zrozumieć klienta, a przede wszystkim poprawia wyniki sprzedażowe, a przecież na tym najbardziej nam zależy 😊.

Autorka artykułu:
Luiza Jasińska, Digital Manager