• Home
  • Blog
  • geotrapping
  • Geotrapping czyli wykorzystanie danych offline do przeprowadzenia skutecznej kampanii online

Geotrapping czyli wykorzystanie danych offline do przeprowadzenia skutecznej kampanii online

Chociaż liczba osób dokonujących zakupów w Internecie stale rośnie, to wciąż dużą grupę stanowią użytkownicy, którzy zapoznają się z asortymentem klienta w sklepie internetowym a ostateczną decyzję zakupową podejmują w sklepie stacjonarnym. Obecnie narzędzia marketingu internetowego oraz marketing automation umożliwiają integrację komunikacji online i offline, co pozwala na pełne zaangażowanie użytkownika oraz dotarcie do niego niezależnie od tego, czy odwiedził sklep stacjonarny czy internetowy. Na rynku istnieją jednak marki, które nie prowadzą sprzedaży online. Co wtedy? 

Brak platformy sprzedażowej nie wyklucza stosowania narzędzi marketingu internetowego. Wręcz przeciwnie. Zaawansowane technologie, pozwalają na analizowanie zachowania użytkowników w świecie rzeczywistym oraz wykorzystywanie tych danych w procesie optymalizacji kampanii marketingowych, prowadzonych w Internecie. Analiza zachowania użytkownika w jego naturalnym otoczeniu daje nam szeroką wiedzę o jego przyzwyczajeniach, preferencjach i potrzebach. Z punktu widzenia marketera jest to wiedza niezmiernie cenna i może stać się podstawą skutecznej strategii marketingowej. Istotą komunikacji opartej o aktywność konsumentów w świecie rzeczywistym jest analiza odwiedzanych przez nich miejsc, określenia przedziałów czasowych wizyt a także ich częstotliwości. Dane te pozwalają na bardzo precyzyjne określenie grupy docelowej klienta. 

Powyższe rozwiązanie jest idealne dla sieci sklepów stacjonarnych, które otwierają nową lokalizację i chcą poinformować o tym możliwie największą liczbę osób a także organizatorów wydarzeń, którym zależy na dotarciu do konkretnej grupy użytkowników. Jednak nie tylko, praktycznie każda firma, która posiada swoją placówkę stacjonarną może przetestować kampanię, opartą o dane lokalizacyjne, i przekonać się o jej skuteczności w dotarciu do klientów.

Do zobrazowania zasad działania kampanii możemy przedstawić przykładowe założenia dla kampanii sklepu z odzieżą dla dzieci:

Oferta może być kierowana do:

  • osób odwiedzających sklepy konkurencji
  • osób regularnie pojawiających się w miejscach takich jak: żłobki, przedszkola, place zabaw

Zachowania offline’owe użytkowników analizujemy dzięki:

  • Technologii Wi-Fi, z której korzysta na co dzień 80% użytkowników smartfonów w Polsce,
  • Danym określających lokalizację na podstawie GPS, wykorzystywanych w geotrappingu.

Wi-Fi – wykorzystanie technologii

Dzięki wykorzystaniu technologii Wi-Fi możemy określić grupę odbiorców na podstawie ich aktywności w przestrzeni. W kampaniach mogą być wykorzystywane zarówno dane zbierane w czasie rzeczywistym, z jednoczesną emisją kampanią do osób, przebywających w danym miejscu w czasie realizacji kampanii, jak i dane historyczne, na podstawie których możemy określać grupy użytkowników regularnie odwiedzających miejsca istotne z punktu widzenia klienta. Dane te mogą zostać wykorzystane do stworzenia kampanii na Facebooku lub w sieci reklamowej Google. Dzięki temu, możliwa jest realizacja efektywnych działań marketingowych w Internecie, opartych o analizę zachowania konsumentów w  świecie rzeczywistym.

Geotrapping

Idealnym dopełnieniem targetowania z wykorzystaniem Wi-Fi jest kampania reklamowa w aplikacjach i na stronach mobilnych, realizowana na podstawie danych o lokalizacji użytkowników, pozyskiwanych dzięki sygnałowi GPS urządzeń mobilnych. Geotrapping pozwala na identyfikowanie użytkowników, przebywających w danym miejscu, określonym czasie i emisja kampanii marketingowych na ich urządzeniach w przyszłości. Zebranie ID pozwala na wyświetlenie reklamy klienta w późniejszym czasie, niezależnie od miejsca, w którym aktualnie znajduje się użytkownik. 

Powyższe rozwiązania to jedynie część możliwości wykorzystania danych, pozyskiwanych z analizy zachowania użytkowników w świecie offline. Kampania oparta o te dane może zostać wsparta dedykowanymi kuponami rabatowymi, powiązanymi z rozbudową bazy własnej klienta. Strategia marketingowa, wspierająca sprzedaż offline, wykorzystująca kanały komunikacji online, przyczynia się nie tylko do optymalizacji kosztów kampanii, ale także budowanie własnych profili użytkowników, które mogą być wykorzystywane w kolejnych etapach komunikacji z użytkownikami. 

Autorka artykułu:
Katarzyna Szarek, Account Manager