• Home
  • Blog
  • Marketing
  • Jak promować małe biznesy w Internecie? Kilka praktycznych wskazówek.

Jak promować małe biznesy w Internecie? Kilka praktycznych wskazówek.

Internet

Według raportu PARP z czerwca 2019 r. liczba przedsiębiorstw w Polsce po 2017 r. przekroczyła 2 mln. Zdecydowana większość z nich to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, a ponad 76% firm z sektora MŚP, to działalności usługowe i handlowe[i]. Te statystyki po koronawirusie będą z pewnością mocno nieaktualne. Większość małych przedsiębiorców intensyfikuje teraz swoje działania w sieci. Ci, którzy do tej pory prowadzili biznes online, są w nieco bardziej uprzywilejowanej sytuacji niż pozostali. Jak promować mały biznes w Internecie? Oto klika praktycznych wskazówek, które pozwolą dotrzeć skutecznie do klientów

1. Strona internetowa

Musi być prosta, intuicyjna, responsywna. Pamiętaj, że ludzie są z natury niecierpliwi. Oczekują, że szybko znajdą to, czego poszukują. Cokolwiek sprzedajesz zadbaj  o stronę wizualną, estetykę. A prócz tego pamiętaj o takich funkcjonalnych elementach jak:

  • przejrzystym menu i interfejsie
  • live czat
  • formularzu kontaktowym
  • responsywności strony do urządzeń mobilnych
  • szybkim ładowaniu, szczególnie na smartfonach
  • mechanizmach związanych z płatnością online

Być może zastanawiasz się cały czas po co Ci strona, jeśli masz fanpage? Wiele lokalnych biznesów sprzedaje w ten sposób.  Nie każdy użytkownik posiada konto na Facebooku i korzysta z niego w celach innych niż prywatne Pomyśl też, że strona www, to wirtualna siedziba Twojej firmy, którą możesz dowolnie rozbudować i urządzić, a implementacja narzędzi mierzących dostarcza Ci widzę na temat Twoich Klientów i pozwala się z nimi komunikować poprzez np. newsletter, czy live czat czy remarketing.

2. Wyszukiwarka – SEO

Postaraj się tak zbudować treści na stronie, by pojawia się ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google. Wyszukiwanie organiczne, to m.in. odpowiedni dobór słów kluczowych na stronie, związanych z ofertą, optymalizacja kodu HTML, poprawnym indeksowaniu, czy linkowaniu wewnętrznym. Jeśli działasz lokalnie podkreśl o jaką miejscowość chodzi. Zdecydowana większość internatów wpisze do wyszukiwarki: „sklep zoologiczny Łódź”, warto więc podkreślać w SEO lokalność Twojej firmy. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie na stronie bloga z kilkoma wartościowymi artykułami poradnikowymi. To element, który zdecydowanie poprawia wyniki wyszukiwania organicznego.

3. Wyszukiwarka – SEM

Płatne wyniki wyszukiwania powinny być uzupełnieniem lub alternatywą dla działań SEO. To ile musisz zainwestować miesięcznie w adwordsy zależy oczywiście od popularności branży. Bywa, że za słowa kluczowe związane z produktami finansowymi typu leasing, trzeba zapłacić powyżej 5 zł. za kliknięcie. Kluczowy jest tutaj dobór odpowiednich fraz. Płatna reklama w Google, to najszybszy i najskuteczniejszy sposób zaistnienia na szczycie wyszukiwarki. Nawet niewielki, dobrze zoptymalizowany budżet może przynieść efekty w postaci stałego napływu nowych klientów na stronę. Odpowiednio ustawiona i optymalizowana kampania przynosi spektakularne efekty. Warto więc mocno zaangażować działania w ten kanał lub zlecić to wyspecjalizowanej agencji.

4. Facebook.

Prowadzenie profilu społecznościowego to szansa na dotarcie do nowych grup odbiorców. Facebook to doskonałe narzędzie do sprawnej i szybkiej komunikacji z Twoimi klientami. Dzięki Messengerowi dostajesz powiadomienia o przesłanej wiadomości i możesz natychmiast na nie odpowiedzieć. Facebook daje też możliwość bardzo precyzyjnego targetowania reklam, lokalizację możesz ustawić do dzielnic miasta czy ilości kilometrów, dorzucić do tego płeć, wiek, zainteresowania. Jeśli aktywnie szukasz Klientów, którym sprzedajesz produkty wymagające prezentacji, rozmowy, Facebook doskonale sprawdzi się w reklamie ustawionej pod tzw. Facebook Leadads – pozyskanie leadów kontaktowych. Firmowy fanpage na Facebooku posiada także bardzo istotną funkcjonalność – rekomendacje i opinie. W ponad 90% to one decydują o wyborze Twoje oferty. Warto też zapisać się do lokalnych grup społecznych i tematycznych i śledzić na bieżąco ogłoszenia, które tam się pojawiają. Jeśli jesteś właścicielem warzywniaka, a ktoś pisze: „szukam lokalnego warzywniaka, który dostarczy mi zamówienie pod drzwi”, masz Klienta na tacy.

5. Wizytówki Google.

Jeśli jesteś lokalnym przedsiębiorcą bardzo ważne jest by Google wiedział jak najwięcej o Twojej firmie. Stwórz wizytówkę w Google Maps i uzupełnij o wszystkie możliwe informacje, łącznie z godzinami otwarcia, telefonem kontaktowym. Równie ważne są opinie na temat Twojej firmy, gdyż zwiększają poziom zaufania. Tutaj należy jednak mieść świadomość tego, że często nieuczciwa konkurencja dorzuca „kamyczek” w postaci złej opinii, należy się więc mierzyć również z takimi sytuacjami. Warto zachęcać zadowolonych klientów do zostawiania pozytywnych opinii na temat Twojej działalności, bo już kilka pozytywnie oddanych głosów poprawia Twoją pozycję w Google Maps. Pamiętaj aby osadzić Google Maps na Twojej stronie.

Przykłady wizytówek Google oraz link do panelu:

https://www.google.pl/intl/pl/business/business-profile/

6. Remarketing.

Jeśli prowadzisz już fanpage i masz stronę, do tego ustawiłeś kampanię adwords, i wydajesz budżet na reklamę na Facebooku warto również zainwestować w remarketing. Remarketing pozwala dotrzeć z przekazem reklamowym do osób, które odwiedziły Twoją stronę lub fanpage. Zatem są Twoimi potencjalnymi Klientami. Reklamę remarketingową możesz  ustawić zarówno w sieci Google Ads, jak i na Facebooku. Aby prowadzić kampanię remarketingową trzeba wgrać specjalny kod „zbierający” odwiedzających Twoją stronę użytkowników, a następnie przygotować dla nich dedykowane banery reklamowe.


[i] https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/2019_07_ROSS.pdf

Autor:

KATARZYNA OLENDER
Business Development Manager