Marketing w Kulturze

Kultura jest szerokim pojęciem odnoszącym się do twórczej działalności człowieka. Każda forma kultury dedykowana zostaje odbiorcy i powstaje z myślą o nim. Marketing kultury ma na celu dotarcie do tychże odbiorców, pozyskania ich zainteresowania,  które w zamierzeniu wpłynąć ma na mierzalne korzyści dla twórców bądź instytucji. Intensywny rozwój technologii znacząco wpłyną na sposób komunikacji z widzem. W jaki sposób przeprowadzić skuteczną kampanię marketingową w kulturze?

Myśl biznesowo.

Kultura oprócz aspektu czysto twórczego i duchowego, ma za zadanie dostarczyć artyście czy instytucji konkretne profity. Jest wiec biznesem, który wymaga racjonalnego podejścia. Ilość bodźców technologicznych w dzisiejszym świecie sprawia, że użytkownicy chętniej przesiadują w sieci, niż odwiedzają miejsca poświęcone kulturze, jak teatry, muzea czy kina. Odbiorcy w Polsce niechętnie wydają swoje środki na kulturę, a jeśli już się na coś decydują, to są to decyzje przemyślane. Przed menagerem kultury stoi więc wyzwanie, nie tylko w dotarciu do potencjalnego widza, ale również w przekonaniu go, że warto poświęcić czas i pieniądze, na konkretne wydarzenie. Należy więc być stale i działać zarówno nie tylko offline ale online.

Kultura online

Powiedzmy sobie szczerze – oklepane i sztampowe formy reklamy nie sprawdzają się w promowaniu kultury. Plakaty, ulotki czy zaproszenia nie zawsze dadzą oczekiwany efekt.  Dotarcie do odbiorcy wymaga zastosowania metod, adekwatnych do zachowania potencjalnego klienta. Użytkownik przesiaduje w sieci, częściej  zwraca uwagę na komunikaty pochodzące ze świata wirtualnego, niż realnego.

Ważne więc aby regularnie publikować wpisy na portalach społecznościowych, komunikować się z odbiorcami a także pozycjonować działalność zgodnie z zasadami SEO. Dobrze skonstruowany przekaz reklamowy  umożliwi szybkie i precyzyjne dotarcie do użytkownika. Ponadto emarketing daje również możliwość ścisłego targetowania np na osoby wykazujące zainteresowanie wydarzeniami kulturalnymi. Inwestycja w portale społecznościowe takie jak Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, YouTube pozwoli dotrzeć do użytkowników zainteresowanych zarówno kulturą masową jak i wyższą.

Mobile a kultura

Życie codzienne zdominowała komunikacja mobilowa. Codziennie smartfonów używa ok. 2,5 mld osób na całym świecie. Zrodziła się więc kolejna szansa dla twórców i instytucji kultury w dotarciu do użytkowników. Ważną rolę odgrywają wspomniane już sieci społecznościowe, służące nie tylko jako narzędzie PR ale także  umożliwiają dotarcie do  osób potencjalnie zainteresowanych ofertą (Facebook Ads, posty sponsorowane). Warto pamiętać, że ze statystyk możemy pozyskać szereg informacji dotyczących naszych klientów, oraz osób pojawiających się na profilu.  Publikacja sama w sobie jednak nie jest wystarczająca.  Należy pamiętać o dopasowaniu treści przekazu reklamowego do specyfiki Internetu.

Wymyśl coś!

Przeprowadzenie efektywnej kampanii w sferze kultury ma na celu konkretny rezultat. Warto  więc zastanowić się co może zaskoczyć i być oryginalną formą promocji. Kampania powinna być błyskotliwa i pokazywać wartości marki. Wzmacniaj relacje poprzez komunikację newletterówą, oraz wzmacniaj zaangażowanie użytkownika – zorganizuj konkurs, pozwól się kreatywnie wykazać swoim fanom.

Ważne, żeby Cię usłyszeli.

Znasz stwierdzenie, że nieważne co mówią – ważne aby mówili? Oczywiście, im przyjaźniej, tym lepiej 😊 Pozwól jednak sztuce „wybrzmieć”. Artyści z pewnością zadbali o jakość swojej twórczości – teraz Ty pozwól im się przebić. Wybierz cechy charakterystyczne, ciekawe, oryginalne – i je właśnie komunikuj 😊

Powodzenia!

Autorka artykułu:

Luiza Jasińska, Digital Manager