Skuteczny Newsletter w kilku krokach.

Głównym problemem jaki pojawia się przy tworzeniu komunikacji newsletterowej jest brak wdrożenia odpowiedniej komunikacji między marką a klientem. Idąc tym tropem sprawdza się znana sentencja Hansa Georga Gadamera, który stwierdził cyt. „Kto mówi językiem niezrozumiałym dla nikogo poza nim, nie mówi w ogóle. Mówić, to mówić do kogoś.”

Aby jednak mówić DO KOGOŚ trzeba najpierw odpowiedzieć sobie na kilka prostych pytań:

  • kim jest nasz odbiorca?
  • jaki jest cel  komunikacji?
  • co planujemy przekazać aby osiągnąć wymierny efekt?

Newslettery dają możliwość stałego, systematycznego kontaktu z klientem, dostarczając mu cennych informacji oraz spersonalizowanych przekazów marketingowych. Zawierają informacje o nowych produktach i usługach, specjalnych ofertach czy wydarzeniach z życia firmy. W przypadku bloga lub serwisów informacyjnych, newsletter ma na celu rekomendowanie najciekawszych artykułów wraz z autorskimi komentarzami dotyczącymi nowych treści.

Newsletter podtrzymuje relacje z klientem, przypomina o istnieniu, rozwoju czy etapach marki oraz, co istotne, przyczynia się do wzrostu odwiedzin na stronie docelowej klienta.

WAŻNE DANE PROCENTOWE

Średni współczynnik otwarć newsletterów to 24%. Zaś 4% klientów klika w co najmniej jeden link otrzymanej wiadomości.

Dla porównania współczynnik CTR w przypadku kampanii linków sponsorowanych Google wynosi 1,9%, reklamy w sieci AdSense 0,35% a w Facebook Ads 0,9%.

Powyższe dane sprawiają, że e-mail marketing niezmiennie cieszy się popularnością wśród specjalistów marketingu. Aby jednak osiągnąć dobre rezultaty, należy optymalnie przygotować wiadomości.

Jak sprawić by poczta byłem motorem sprzedaży, a newsletter budował relacje z klientami?

Należy określić cel wysyłki:

  • zwiększenie sprzedaży dzięki informowaniu o przecenach, nowych produktach    w  ofercie czy proponowaniu rabatów,
  • pozyskanie klientów spośród osób, które pozostawiły adres e-mail w naszej bazie, ale nie dokonały zakupu,
  • zwiększenie lojalności obecnych klientów,
  • budowę świadomości marki oraz jej pozytywnego wizerunku,
  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej.

Aby osiągnąć swój cel trzeba:

  • określić cel wysyłki – może to być np. zwiększenie sprzedaży, świadomości marki lub ruchu na stronie internetowej,
  • trafnie wybrać odbiorców – należy mieć na uwadze target marki oraz cel kampanii,
  • zachować spójność treści e-maili: szablon wiadomości powinien być stały dla każdej grupy odbiorców, a także spójny z identyfikacją wizualną marki,
  • wykorzystać optymalny temat – najlepiej, aby był jak najkrótszy. Jego treść można rozwinąć w preheaderze,
  • napisać zwięzłą treść – powinna przede wszystkim zachęcić do przejścia na stronę internetową, aby przeczytać więcej treści lub skorzystać z oferty,
  • wysyłki realizować z odpowiednią częstotliwością – zbyt częste e-maile mogą zostać uznane za spam, zbyt rzadkie sprawią, że subskrybent zapomni o marce. Dobrze jest w kwestii częstotliwości mailingu zapytać o zdanie odbiorców podczas zapisu na listę subskrypcyjną i dostosować treści do celów marketingowych.

Kolejne kluczowe kroki  przy zaplanowaniu skutecznej komunikacji to: trafne wybranie subskrybentów, określenie spójnego formatu, zaproponowanie optymalnego tematu i zwięzłej treści samego komunikatu, która rozbudzi ciekawość odbiorców i zachęci do działania. Newsletter odgrywa istotną rolę w komunikacji między marką a klientem. Dobrze przygotowany  newsletter może zwiększyć sprzedaż, ruch na stronie oraz postrzeganie marki. Jednak jeśli komunikacja newsletterowa będzie poprowadzona niewłaściwie, może przyczynić się do utraty klientów – np. poprzez wypisywanie się z bazy. Warto więc poświęcić uwagę projektowaniu i redagowaniu skutecznego newslettera.

Autor:
SYLWIA WILCZYŃSKA
Account Manager