Trendy w Digital Marketingu na rok 2020 r.

Każdy z nas czekał kiedyś na rok 2000 mający zwiastować dla niektórych koniec świata, dla innych początek spektakularnych przemian w różnych dziedzinach życia. Dziś podobnie zapatrujemy się na zbliżający się rok 2020. Co przyniesie? Jakie trendy w branży digital okażą się najbardziej nośne i spełnią oczekiwania Klientów?  Oto kilka subiektywnych obserwacji.

Od Wikipedii w stronę wyszukiwarek głosowych.

W przemowie noblowskiej Olga Tokarczuk wskazywała na Wikipedię jako niespełnione marzenie ludzkości o dostępie do  nieograniczonych zasobów wiedzy. Nadal tej wiedzy poszukujemy, lecz w sposób odchodzący od słowa pisanego. Bardzo trafnie te rewolucyjne zmiany w sposobie percepcji rzeczywistości diagnozuje noblistka. A trend, o którym mowa – wyszukiwarki głosowe, potrafiące już podołać żądaniom osób z wadami mowy czy małych dzieci, nie potrafiących jeszcze czytać i pisać, to praktyczna odpowiedź na to zapotrzebowanie. Eksperci z branży uważają, że w 2020 r. ponad połowa zapytań dotyczących wyszukiwania w sieci będzie realizowana za pomocą funkcji „voice search”.

Rzeczywistość rozszerzona w mapach online.

Dziś już nie tylko obraz stał się największym przeciwnikiem tekstu.  Nowy wymiar doświadczania świata, rzeczywistość rozszerzona, daje nam ogromne możliwości łączenia świata wirtualnego z realnym w czasie rzeczywistym. Te nowe rozwiązania to między innymi nałożenie podstawowej funkcji nawigacji na obraz Street View. Dzięki temu idąc ulicą w obcym zakątku miasta, smarfon podpowie nam czy obraz nawigacji nakłada się na obraz widziany w rzeczywistości i zdecydowanie szybciej i łatwiej pokieruje nas do celu.

https://www.dobreprogramy.pl/mapy-google-ar-rozszerzona-rzeczywistosc,News,100273.html

Kiedy uda się dodać wszystkie firmy, usługi, spełniające zapotrzebowanie poszukiwawcze użytkownika, wykorzystanie map stanie się jeszcze bardziej użyteczne. Dla firm będzie to doskonałe miejsce do zwiększania konwersji. Funkcja wyszukiwania głosowego ma tutaj również ogromne znaczenie. Podobnie zresztą jak rozwój map w kierunku platformy społecznościowej, gdzie każdy z nas ma swój publiczny profil, oznacza miejsca, w których był, zapamiętuje, komentuje, wysyła zdjęcia i wskazówki znajomym. „Street View” to możliwość zwiedzania świata bez konieczności wychodzenia z domu. Zerknijcie na tych kilka ciekawych zdjęć znalezionych w Google Maps, ciekawostka, ale dają do myślenia:

https://www.popularne.pl/google-maps/

Emotki  = Emocje?

Czy ktoś jeszcze bez nich może żyć? Zastępują wiele słów, opisują i wyrażają emocje. Możemy je wykorzystać w budowaniu pozytywnego wizerunku zarówno swojego profilu w sieci jak i profilu marki. Bo emotikony wpływają na percepcje i ludzki umysł.  Cyberpsychologia i badania naukowe wprost mówią o tej bezpośredniej zależności.

Emotikony językiem XXI wieku. Używając ich gwarantujesz sobie lepsze życie

https://grafmag.pl/artykuly/od-emotikon-do-emoji-historia-i-wykorzystanie-w-reklamie

Z punku widzenia marketingowego sztuczna inteligencja będą w stanie już niedługo przeanalizować subtelności naszych nastrojów w Internecie, będzie w stanie poddać analizie reputację firmy, stosunek do jej usług, a następnie przyciągnąć więcej użytkowników. 

Pierwszoosobowe narracje i tęsknota za opowieścią serialu

Ponad 1,5 miliarda ludzi na świecie codziennie korzysta z Facebooka. Publikuje filmy, posty, prowadzi narrację o swoim życiu w 1 osobie. Z drugiej strony w sposób fenomenalny rozwijają się platformy serwujące użytkownikom seriale, w których mamy możliwość utożsamienia się z bohaterem, oderwania od rzeczywistości, złapania dystansu do świata. O tych dwóch sposobach konsumowania rzeczywistości również wspominała noblistka podczas prelekcji. Dla mnie fenomen Netflixa to przede wszystkim skuteczna personalizacja i reguła dostępności. A personalizacja to ostatni trend, na który chciałabym zwrócić uwagę. Każdy z nas poszukując informacji w sieci chce otrzymać dokładnie to, czego szuka. Personalizacja w reklamie internetowej zaczyna się od użycia imienia odbiorcy, a kończy na przekazywaniu dedykowanej treści. Skuteczna komunikacja z użytkownikiem, niezależnie od wykorzystywanego kanału, czy to będzie newsletter, czy banner reklamowy, czy e-mailing do bazy zewnętrznej powinna opierać się na personalizacji, a więc właściwym doborze treści do potrzeb konsumenta.

Black Mirror? Wizja przyszłości?

Charlie Brooker, który stworzył kultowy serial Black Mirror na Netflixie tworzy wizję niedalekiej przyszłości gdzie technologia, jeszcze bardziej ingeruje w nasze życie. Czy jest to jednak przyszłość której byśmy chcieli? W odcinku: „Na łeb na szyję” (Nosedive), status społeczny i ewentualne benefity, takie jak możliwość wynajęcia domu w uznanej dzielnicy, zdobywa się ilością „lajków”? Przerażające, a jednak całkiem bliskie naszym realiom i wyobrażeniom, w którą stronę rozwija się technologia. Obyśmy w obliczu zdobyczy technologii, sztucznej inteligencji, rzeczywistości rozszerzonej nie dali się uwieźć narkotycznym „czarnym” ekranom naszych smartfonów i monitorów i pamiętali, że prawdziwe życie i emocje toczy się w sferze „unplugged i offline”. 

Autorka artykułu:
Katarzyna Olender
Business Development Manager