• Home
  • Blog
  • Fashion
  • W cyklu kulturalny performance: Moda na oldskul, czyli wielki powrót kultowych marek.

W cyklu kulturalny performance: Moda na oldskul, czyli wielki powrót kultowych marek.

Fenomen marki Kubota śledzę od czasu, kiedy w jednej z firm, w której pracowałam, prezes wystosował pismo do pracowników z dyrektywą mówiącą, że dress code zabrania noszenia po biurze klapek Kubota, bo jak się okazało, Kuboty świetnie sprawdziły się w przestrzeniach korporacyjnych jako „wygodne, biurowe obuwie oddychające”. Jakież było moje zdumienie, pomieszane ze szczęściem i niedowierzaniem, gdy kilka dni temu dowiedziałam się o promocji w Biedronce. Już od czwartku klapki Kubota w różnych rozmiarach i kolorach można tam nabyć za jedyne 19,90.

Klapki Kubota. Kultowe obuwie Polaka z lat 90 tych. Wygodna, piankowa alternatywa dla sandałów i skarpetek. Niezniszczalne kapcie po domu, klapki na basen, w podróż i do akademika. Synonim kiczu i bazarowego obciachu. Po latach zyskały na wartości jako wdzięczny obiekt nostalgicznych wspomnień i towar deficytowy dostępny wyłącznie na Allegro.

Dziś Kuboty doczekały się reaktywacji. Mają swoją stronę, sklep, działania adwords. Uwierzycie, że można je znaleźć na Allani i E-Obuwiu w różnych wariantach, modelach, wersji premium po więcej niż 150 zł za parę?

Zanim marka doczekała się reaktywacji jej marketing zrobił się sam, a właściciele nie wydali na to złotówki. Świetnie wykorzystali pomysł na modę oldskul, analogicznie jak wielkie marki typu Adidas powróciły do modeli z lat 90tych. Internetowy buzz na Kuboty rozpoczął się kilka lat temu.

Dorota Wellman i Marcin Prokop wystąpili w nich w telewizji śniadaniowej.

https://dziendobry.tvn.pl/a/kultowe-klapki-kubota

Nikt za ten product placement nie zapłacił.

Serwis Tatromaniak, opublikował prześmiewcze zdjęcie Piotra Dziurgota w Kubotach i skarpetach na szczycie Rysów.

https://natemat.pl/214989,zdobyl-rysy-w-stroju-prawdziwego-polaka-jednym-zdjeciem-wysmial-wszystkie-nasze-wyprawy-w-gory

Zdjęcie polubiło 43 tys. osób.

Blisko 6 mln wyświetleń zyskał teledysk zespołu „Letni Chamski Podryw”, śpiewający o podrywie na Kuboty.

Reaktywacja kultowej marki z czasów PRL to godny obserwacji trend. Marka Wojas wypuściła jakiś czas temu kolekcję „Relaxów”. FoodCare wskrzesił po latach kultowe napoje Frugo. Podobnie rzecz ma się z przedwojenną wódką Baczewski. Dax Cosmetics powróciło do marki Celia. Podobnie rzecz ma się z markami, Romet, Tonsil czy Ursus. Przykłady można by mnożyć.

Mnie pomysł sieci Jeronimo Martins na promocję Kuboty na 25 lecie marki bardzo się podoba. Kibicujemy i prowadzimy zapisy na rozmiary wśród znajomych, by zdążyć zakupić, by nikt nas nie wyprzedził i nie ubiegł .

O historii i filozofii marki, trendach,  a także psychologicznym podłożu powrotu marki Kubota możecie przeczytać więcej tutaj:

https://www.wprost.pl/tygodnik/10119535/swiezy-oddech-kuboty.html https://wspolczesna.pl/klapki-kubota-reaktywacja-kultowej-marki-lat-90-klapki-kubota-obciach-czy-styl-zycia/ar/c3-13126818

https://www.kubotastore.pl/info/historia-marki/

https://natemat.pl/103495,unitra-powraca-reaktywacja-kultowej-marki-z-czasow-prl-coraz-wiecej-firm-gra-na-konsumenckiej-nostalgii

https://www.rp.pl/artykul/1026952-Reaktywacja-zapomnianych-marek.html

Autorka artykułu:
Katarzyna Olender
Business Development Manager