Skoro już wiemy, jaką rolę w komunikacji ma spełniać newsletter i do kogo chcemy go wysłać, warto się zastanowić nad jego formatem który powinien odzwierciedlać identyfikację wizualną naszej marki a jednocześnie skutecznie zachęcać użytkowników do konsumpcji treści.
Przewidywalność? Jak najbardziej.
Zastanówmy się ile razy, wchodząc do sklepu w poszukiwaniu, np. jogurtu nie znajdujemy go na półce z nabiałem i jesteśmy zmuszeni przemierzyć cały sklep, żeby odnaleźć go, przykładowo, przy świeżych warzywach? Z każdym kolejnym krokiem rośnie nasza irytacja, bo nie dość, że nowe miejsce jest zupełnie nielogiczne, to jeszcze musimy poświęcić więcej czasu na proste zakupy. Podobnie reagujemy, jeśli newsletter, który powinien w sposób jasny i precyzyjny przekazywać użyteczne dla nas treści, jest skonstruowany w nielogiczny sposób, bądź za każdym razem jego układ jest inny i rozprasza naszą uwagę lub wprowadza chaos informacyjny. Dlatego tak ważne w komunikacji wykorzystującej newsletter jest dopracowanie formy graficznej wysyłanej wiadomości. Przygotowując newsletter, ważne jest, aby określić standardowy format, w jakim będziemy go wysyłać. Subskrybenci będą oczekiwać, że za każdym razem zobaczą te same elementy w tych samych miejscach. Dzięki temu wiadomość będzie wyglądała dla nich znajomo i szybko przeskanują ją wzrokiem. Szablon powinien odzwierciedlać również identyfikację wizualną marki. Oznacza to nie tylko zastosowanie logo, ale także spójność z typografią i kolorystyką stosowaną na stronie internetowej.
Podsumowując – format newslettera powinien:
- identyfikować się z marką
- mieć dostosowany charakter do grupy odbiorców
- przekazywać kluczowe i interesujące dla nich informacje rozmieszczone zawsze w tych samych miejscach
O czym warto pamiętać projektując skuteczny newsletter:
Wszystko do wszystkich? Zdecydowanie nie
Aktualnie mamy bardzo zaawansowane możliwości segmentacji użytkowników w bazie, co (jeśli zostanie odpowiednio wykorzystane) może znacznie zwiększyć skuteczność newsletterów wysyłanych do bazy naszych użytkowników. Możemy podzielić bazę na kategorie, związane zarówno z segmentami produktów, które najczęściej wybierają użytkownicy (dane te możemy zbierać nie tylko za pomocą samego newslettera, ale także programów lojalnościowych oferujących kupony rabatowe na produkty, bądź rejestrujące zakupy użytkownika), jak z i częstotliwością otwierania newsletterów, klikania w nie oraz dokonywania zakupu produktu bezpośrednio po przejściu z newslettera.
Dzięki odpowiedniemu posegmentowaniu bazy mamy możliwość docierania w newsletterze do użytkowników z informacjami, których oni realnie potrzebują w danym momencie. Przykład: Mamy sklep odzieżowy z dużą bazą użytkowników, w bazie zarówno takie kobiety, które regularnie reagują na eleganckie biznesowe sukienki, jak i takie, których głównym obiektem zainteresowań są jeansy i T-shirty. Dzięki posegmentowaniu bazy nie bombardujemy obu grup ogólnymi informacjami o promocjach a dopasowujemy wybrane promocje do ich zakresu zainteresowań. Rezultat: Zwiększamy efektywność wysyłki angażując użytkowniczki a tym samym zwiększając szansę na dokonanie konwersji sprzedażowej.
Komunikacja do bazy własnej może być znaczącym motorem sprzedaży, a newsletter budować relacje z klientami angażując ich i lojalizując. Kluczowa w tych działaniach jest przemyślana forma newslettera i segmentacja bazy własnej pozwalająca na efektywne planowanie komunikacji w ramach poszczególnych profili behawioralnych użytkowników. Zbudowane profile mogą również służyć do szukania podobnych profili w ramach komunikacji do baz zewnętrznym a tym samym skutecznie optymalizując budżety reklamowe.