• Home
  • Blog
  • Marketing
  • Personalizacja. Zaangażowanie. Efektywność. 3 subiektywne wskazówki skutecznej komunikacji wg Admetrics.pl

Personalizacja. Zaangażowanie. Efektywność. 3 subiektywne wskazówki skutecznej komunikacji wg Admetrics.pl

Scenariusz na senny koszmar gościa z branży digital mógłby opierać się na hasłach, które jak bumerang powracają na branżowych konferencjach, a nadawałyby się też zapewne jako tytuły nagłówków prasowych:

Internet nie chce reklam! Polska europejskim liderem w stosowaniu AdBlocka.

Era SPAMu. Czy E-Mailing umiera? 

Automatyzacja komunikacji reklamowej. Sztuczna inteligencja. Czy jest jeszcze miejsce na czynnik ludzki?

Patrząc zupełnie na trzeźwo na zasygnalizowane powyżej tematy.  Nie ma się czego bać. Trend związany instalowaniem oprogramowania blokującego nie chcianą reklamę oznacza, że mamy do czynienia z bardzo świadomym konsumentem, któremu nie da się wcisnąć przysłowiowego „kitu”. Który poszukując określonych treści w Internecie nie chce być agresywnie atakowany przez przekazy, źle targetowane, nie na temat. Użytkownika, który bardzo świadomie korzysta z dobrodziejstw Internetu, bo śledząc badania, wskaźniki i trendy, z jednej strony reklamy blokuje, a z drugiej wzrasta konsumpcja Internetu jako takiego i zakupów w sieci.  

Odpowiadając więc na pytanie: Jak skutecznie komunikować się z użytkownikiem nie bojąc się, że nasza reklama zostanie nie zauważona, wpadnie do folderu SPAM, lub że zostaniemy bez zajęcia, bo zastąpi nas sztuczna inteligencja chciałabym zwrócić uwagę na podstawową różnicę w sposobie postrzegania reklamy jako narzędzia promocji. Przede wszystkim reklama w Internecie nie jest i nigdy nie będzie jednostronnym przekazem tak jak ma to miejsce np. w prasie.  Internet daje możliwość interakcji, a co za tym idzie, użytkownik Internetu świadomie odrzuca przekaz, który nie jest dla niego.

Na co więc warto zwrócić uwagę? Poniżej 3 subiektywne wskazówki, hasła, na które warto zwrócić uwagę planując skuteczną komunikacje. Będą to banalne prawdy.

Personalizacja: Kiedy kupujemy kawę w Starbucks dostajemy ją ze swoim imieniem. Kiedy zapisujemy się do newslettera i chcemy dostawać oferty naszego ulubionego sklepu. Chcemy żeby ten sklep nie traktował nas anonimowo. Żeby wiedział co lubimy, jakie są nasze przyzwyczajenia i podpowiadał właściwe wybory. Personalizacja w marketingu internetowym zaczyna się od użycia imienia odbiorcy, a kończy na przekazywaniu dedykowanej treści. Skuteczna komunikacja z użytkownikiem, niezależnie od wykorzystywanego kanału, czy to będzie newsletter, czy banner reklamowy, czy e-mailing do bazy zewnętrznej powinna opierać się na personalizacji, a więc właściwym doborze treści do potrzeb konsumenta.

Zaangażowanie: Kolejny koszmar marketera, to jak sprawić żeby nasz konsument nie był jak przysłowiowy ONS (one night stand) na jeden raz. Jeśli borykamy się z takim problemem jak brak zaangażowania, warto pomyśleć o rozwiązaniach, które pozwalają użytkownika nieco bardziej związać z marką. Biorąc pod uwagę kanał e-mailingowych najczęstszym powodem wypisów z bazy, jest zbyt duża ilość otrzymywanych wiadomości, a 40% badanych przez Marketing Sherpa użytkowników wprost wskazywało na potrzebę otrzymywania informacji o produkcie i usłudze niż skupianiu się na promocjach.  W przypadku aplikacji mobilnych najczęściej odinstalowujemy je bo są za ciężkie, zaczynają nas nudzić, nie spełniają naszych oczekiwań.  Zaangażowanie rozumiem więc jako dialog z konsumentem. Dialog to np. ankieta, badająca oczekiwania. Konkurs angażujący do działania i dzielenia się swoimi inspiracjami czy sukcesami z innymi. Rekomendacja – poprzez mechanizm rekomendacji i nagrodę nie tylko angażujemy, ale również zyskujemy nowych użytkowników bez dodatkowych kosztów. Zaangażowanie to także stale dostarczanie użytecznej treści, inspirowanie, a nie atakowanie.   

Efektywność.  W efektywnej komunikacji zwróciłabym uwagę na retorykę, która w starożytności była osobną dziedziną nauki i sztuki. To podstawa i kanon w podejściu do komunikacji performance. Dlaczego wracam do tak odległych źródeł? Bo wiedza i sztuka budowania perswazyjnej wypowiedzi to podstawa w skutecznej komunikacji między marką a konsumentem. Estetyczna forma, emocjonalny przekaz, argumentacja. Kanon praktyk, powodujących, że reklama broni się przed ślepotą banerową. Dzięki wykorzystaniu technologii, mamy dziś możliwości testowania wielu kreacji pod kątem ich efektywności. Ciągle o tym mówimy i namawiamy do optymalizacji. To jest właśnie ten czynnik ludzki, którego nie zastąpi sztuczna inteligencja.

Autorka artykułu:
Katarzyna Olender
Business Development Manager